Salt la conținutul principal

Munca prin agent de munca temporara

Munca prin intermediul unei agentii de munca temporara implica angajarea unei persoane de catre agentie si plasarea acesteia in diferite locuri de munca temporare la diverse companii sau organizatii.

Art. 88 alin.

(1) Munca prin agent de munca temporara este munca prestata de un salariat temporar care a incheiat un contract de munca temporara cu un agent de munca temporara si care este pus la dispozitia utilizatorului pentru a lucra temporar sub supravegherea si conducerea acestuia din urma.

Cine este salariatul temporar?

Salariatul temporar este angajatul care incheie un contract de munca temporara cu o agentie de munca temporara. Acest contract ii permite agentiei sa-l puna la dispozitia unui utilizator pentru a lucra temporar in cadrul acelei entitati.

Este important sa subliniem ca, in timpul perioadei de munca temporara, salariatul temporar lucreaza sub supravegherea si conducerea utilizatorului respectiv, care ii stabileste sarcinile si indrumarile.

Art. 88 alin.

(2) Salariatul temporar este persoana care a incheiat un contract de munca temporara cu un agent de munca temporara, in vederea punerii sale la dispozitia unui utilizator pentru a lucra temporar sub supravegherea si conducerea acestuia din urma.

Cine este agentul de munca temporara?

Potrivit art. 88 alin. (3) - Codul muncii – agentul de munca temporara este persoana juridica, autorizata de Ministerul Muncii, Familiei si Protectiei Sociale, care incheie contracte de munca temporara cu salariatii temporari, pentru a-i pune la dispozitia utilizatorului, pentru a lucra pe perioada stabilita de contractul de punere la dispozitie sub supravegherea si conducerea acestuia.

Conditiile de functionare a agentului de munca temporara, precum si procedura de autorizare se stabilesc prin hotarare a Guvernului.

Cine este utilizatorul?

Utilizatorul este persoana fizica sau juridica pentru care munceste temporar un salariat temporar pus la dispozitie de catre agentia de munca temporara, desfasurandu-si activitatea sub supravegherea si conducerea acestuia.

Art. 88 alin.

(4) Utilizatorul este persoana fizica sau juridica pentru care si sub supravegherea si conducerea careia munceste temporar un salariat temporar pus la dispozitie de agentul de munca temporara.

Perioada de munca temporara, cunoscuta si sub denumirea de misiune de munca temporara, reprezinta intervalul in care salariatul temporar este plasat la dispozitia utilizatorului pentru a executa o sarcina precisa si temporara, sub indrumarea acestuia.

Durata si conditiile misiunii temporare

❐ Durata unei misiuni de munca temporara este stabilita pentru un termen care nu poate depasi 24 de luni.

In cazul in care este necesara prelungirea unei misiuni de munca temporara, aceasta poate fi extinsa pe perioade succesive care, adaugate la durata initiala a misiunii, nu pot depasi in total 36 de luni.

❐ Modalitatile si conditiile in care durata unei misiuni de munca temporara poate fi prelungita sunt stipulate in contractul de munca temporara sau pot fi reglementate printr-un act aditional la acest contract.

Ce trebuie sa cuprinda contractul de punere la dispozitie?

Conform Codului muncii, un contract de punere la dispozitie intre un agent de munca temporara si un utilizator trebuie sa includa urmatoarele elemente:

a) Durata misiunii - perioada pentru care salariatul temporar este pus la dispozitie utilizatorului.
b) Caracteristicile specifice ale postului - includerea calificarii necesare, locul de desfasurare a misiunii si programul de lucru.
c) Conditiile concrete de munca - detalii despre ceea ce implica munca in cadrul misiunii respective.
d) Echipamentele individuale de protectie si de munca necesare - specificarea echipamentelor pe care salariatul temporar trebuie sa le utilizeze pentru a-si desfasura munca in conditii de siguranta.
e) Alte servicii si facilitati in favoarea salariatului temporar - orice beneficii sau servicii suplimentare oferite salariatului temporar in timpul misiunii.
f) Valoarea comisionului agentului de munca temporara si remuneratia salariatului temporar - clarificarea sumei pe care agentul de munca temporara o primeste ca si comision, precum si remuneratia pe care o primeste salariatul temporar pentru munca prestata.
g) Conditiile in care utilizatorul poate refuza un salariat temporar - precizarea circumstantelor in care utilizatorul poate sa refuze un salariat temporar pus la dispozitie de agentul de munca temporara.

De asemenea, este important de mentionat ca orice clauza care interzice angajarea salariatului temporar de catre utilizator dupa indeplinirea misiunii este nula.

Protectia si drepturile salariatilor temporari

☑︎ Accesul la servicii si facilitati
Salariatii temporari trebuie sa aiba acces la toate serviciile si facilitatile acordate de utilizator in aceleasi conditii ca si ceilalti salariati ai acestuia.

☑︎ Dotarea cu echipamente individuale de protectie si de munca
Utilizatorul este obligat sa asigure salariatului temporar echipamentele individuale de protectie si de munca necesare, cu exceptia cazului in care prin contractul de punere la dispozitie aceasta responsabilitate revine agentului de munca temporara.

☑︎ Nivelul salariului
Salariul primit de salariatul temporar pentru fiecare misiune nu poate fi mai mic decat cel primit de salariatul utilizatorului care presteaza aceeasi munca sau una similara. Astfel, se asigura ca salariatii temporari nu sunt platiti mai putin pentru munca lor in comparatie cu colegii lor permanenti.

☑︎ Determinarea salariului in lipsa unui salariat similar
In situatia in care utilizatorul nu are un salariat angajat pentru aceeasi munca sau una similara, salariul primit de salariatul temporar va fi stabilit luand in considerare salariul unei persoane angajate cu contract individual de munca care presteaza aceeasi munca sau una similara, conform contractului colectiv de munca aplicabil la nivelul utilizatorului.

Conform prevederilor legislative, contractul de munca temporara este un contract individual de munca incheiat in forma scrisa intre agentul de munca temporara si salariatul temporar, pe durata unei misiuni.

Elementele esentiale ale contractului de munca temporara

  • Conditiile in care urmeaza sa se desfasoare misiunea.
  • Durata misiunii.
  • Identitatea si sediul utilizatorului (compania sau entitatea la care va lucra temporar salariatul).
  • Cuantumul si modalitatile remunerarii salariatului temporar.
  • Elementele standard prevazute in Codul muncii referitoare la contractele individuale de munca (cum ar fi cele mentionate la art. 17 si art. 18 alin. (1)).

Modalitatile in care poate fi incheiat contractul de munca temporara

1. Posibilitatea incheierii pentru mai multe misiuni
Contractul de munca temporara poate fi incheiat si pentru mai multe misiuni, cu respectarea termenului prevazut la art. 90, alin.(2) – Codul muncii. Aceasta inseamna ca acelasi contract poate acoperi mai multe misiuni consecutive sau succesive.

2. Posibilitatea incheierii unui contract pe durata nedeterminata
Agentul de munca temporara poate incheia cu salariatul temporar un contract de munca pe durata nedeterminata. In acest caz, intre doua misiuni, salariatul temporar se afla la dispozitia agentului de munca temporara.

3. Incheierea unui contract de munca temporara pentru fiecare misiune
Pentru fiecare noua misiune intre parti, se incheie un contract de munca temporara distinct, in care sunt precizate toate elementele prevazute la art. 94, alin. (2) – Codul muncii. Acest lucru asigura claritatea si specificitatea in ceea ce priveste conditiile fiecarei misiuni.

Perioada de proba pentru salariatii temporari

Potrivit art. 97 din Codul muncii, prin contractul de munca temporara se poate stabili o perioada de proba pentru realizarea misiunii, a carei durata nu poate fi mai mare de:

a) doua zile lucratoare, in cazul in care contractul de munca temporara este incheiat pentru o perioada mai mica sau egala cu o luna;
b) 5 zile lucratoare, in cazul in care contractul de munca temporara este incheiat pentru o perioada cuprinsa intre o luna si 3 luni;
c) 15 zile lucratoare, in cazul in care contractul de munca temporara este incheiat pentru o perioada cuprinsa intre 3 si 6 luni;
d) 20 de zile lucratoare, in cazul in care contractul de munca temporara este incheiat pentru o perioada mai mare de 6 luni;
e) 30 de zile lucratoare, in cazul salariatilor incadrati in functii de conducere, pentru o durata a contractului de munca temporara mai mare de 6 luni.

Drepturile salariatului temporar legate de plata salariului si a contributiilor

1. Salariul platit de agentul de munca temporara: pe toata durata misiunii, salariatul temporar primeste salariul de la agentul de munca temporara.
2. Stabilirea salariului minim garantat: salariul pentru fiecare misiune este stabilit prin negociere directa intre salariatul temporar si agentul de munca temporara, dar nu poate fi mai mic decat salariul minim brut pe tara garantat in plata.
3. Retentia si virarea contributiilor si impozitelor: agentul de munca temporara este responsabil pentru retinerea si virarea tuturor contributiilor si impozitelor datorate de salariatul temporar catre bugetele statului si pentru plata tuturor contributiilor datorate in conformitate cu legea.
4. Responsabilitatea in cazul neexecutarii obligatiilor: daca in termen de 15 zile calendaristice de la scadenta obligatiilor privind plata salariului si a contributiilor si impozitelor, agentul de munca temporara nu le executa, acestea vor fi platite de utilizator, la cererea salariatului temporar.

Incetarea contractului de munca temporara

Contractul de munca temporara inceteaza la terminarea misiunii pentru care a fost incheiat sau daca utilizatorul renunta la serviciile sale inainte de incheierea misiunii, in conformitate cu conditiile stabilite in contractul de punere la dispozitie. Aceasta inseamna ca, contractul de munca temporara poate inceta fie la expirarea termenului stabilit pentru misiune, fie in cazul in care utilizatorul decide sa incheie misiunea mai devreme.

Salariatul temporar poate fi concediat?

Articolul 100 – Codul muncii prevede ca:

”Agentul de munca temporara care concediaza salariatul temporar inainte de termenul prevazut in contractul de munca temporara, pentru alte motive decat cele disciplinare, are obligatia de a respecta reglementarile legale privind incetarea contractului individual de munca pentru motive care nu tin de persoana salariatului.”

✦ Important! Agentii de munca temporara nu au dreptul sa perceapa nicio taxa de la salariatii temporari pentru serviciile de recrutare sau pentru incheierea unui contract de munca temporara cu utilizatorul.

***

Speram ca informatiile prezentate v-au fost de ajutor. Ne vedem curand cu mai multe informatii utile!

Articolul de fata contine informatii pe care le-am verificat si interpretat cu atentie la data publicarii. Cum lucrurile se schimba mai repede decat vremea la munte, va rugam sa verificati data publicarii pentru a fi siguri ca sunteti la curent cu cele mai recente informatii. De asemenea, trebuie sa mentionam ca nu ne putem asuma raspunderea daca folositi aceste informatii ca proba in cazuri legale - Ne pricepem la HR, dar hei, chiar si expertii mai au zile de luni! Multumim si spor la citit!